چهار گفتار (در تبیین زمینه ها، علل و آثار حادثه ی عاشورا)

  • ۹

کتابی که پیش رو دارید شامل چهار سخنرانی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، رهبر معظّم انقلاب اسلامی است که با توجّه به موضوع مشترک تمامی آنها یعنی تبیین و تحلیل زمینه‌ها و عوامل مؤثّر در بروز حادثه‌ی عاشورای سال شصت و یک هجری قمری در کربلا اینک به صورت مجموعه منتشر می‌گردد. در تمامی گفتارهای چهارگانه هدف از این مباحث توجّه دادن جامعه‌ی اسلامی به عوامل بروز انحراف جامعه‌ی صدر اسلام به منظور جلوگیری از تکرار فاجعه‌ی عاشورا در دوران معاصر است.

عصر انقلاب اسلامی

  • ۱۷

سخنرانی تاریخی آیت الله سیدعلی خامنه‌ای در مراسم بزرگداشت «نخستین دهه انقلاب اسلامی»
سخنرانی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ۱۲بهمن۱۳۶۷، با موضوع بررسی پنج شاخصه انقلاب اسلامی ایران: انقلاب اسلامی، ضرورتی برای احیای اسلام؛ انقلاب اسلامی، انقلابی تاریخ‌ساز؛ پایبندی به اصول انقلاب اسلامی؛ حرکت در مسیر اهداف انقلاب، نشان‌دهنده موفقیت انقلاب؛ ایمان و عقیده اسلامی، قوّت رهبری و حضور مردمی عناصر تداوم انقلاب اسلامی.

روح توحید؛ نفی عبودیت غیر خدا

  • ۲۰

این گفتار، مقاله‌ای از حضرت آیت‌الله سید علی خامنه‌ای است که اولین بار، در سال ۱۳۵۶ چاپ شده است. معظّم‌له آن را به درخواست یک دانشجو و در پاسخ به این سؤال که «اعتقاد به توحید، عملاً چه نقشی در زندگی انسان دارد؟» نوشته‌اند. عنوان مقاله، نام یکی از فصول کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» است؛ و مطالب آن، بسط‌داده‌شده مطالب همان فصل است. معظّم‌له در این مقاله از هفتادوهشت آیه توحیدی قرآن استفاده کرده‌اند.

صلح امام حسن (ع) پرشکوه ترین نرمش قهرمانانه تاریخ

  • ۱۵

این کتاب از معدود آثار تحلیلی و تفصیلی است که درباره زندگانی امام حسن مجتبی(ع)، موقعیت سیاسی او و شرایط صلح امام با معاویه سخن گفته است. این اثر به همّت حضرت آیت الله العظمی خامنه ای به فارسی ترجمه و توسط انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شده است.

این کتاب در زمرۀ متقن ترین کتب تاریخی در موضوع خود است و مؤلف در آن به موضوعاتی پرداخته که در کتب مشابه به آنها کمتر توجه شده است. منابع پژوهشی این اثر نیز قریب به صد منبع معتبر و ارزشمند است. کتاب، فراهم آمده فکری منظم، مبتکر و قوی است. هماهنگی و پیوستگی اش آن را به صورت جویباری سرشار و لبریز از اندوخته های عقلی و نقلی درآورده و به واحدهایی به هم پیوسته و به نهایت غنی و کامل- از همه جهاتی که با موضوع متناسب است و موجب ارزش تمام- همانند ساخته است. پیراستگی اش همراه با جامعیت و روشنی اش همراه با عمق و نقد تحلیلی اش، نقطه مرکزی این ممیزات است.

مؤلف بیش از آنکه به نقل گزارش های تاریخی بپردازد، به بیان و تحلیل اوضاع و شرایط از نگاه خود پرداخته است، اما با این حال از ارجاع به منابع و استناد به آنها غفلت نکرده و به منابع مختلفی در متن و پاورقی توجه داده است که این منابع همان مصادر دست اول تاریخی هستند.

آینده در قلمرو اسلام

  • ۱۹

آینده در قلمرو اسلام برگردان کتاب المستقبل لهذالدین نگاشته متفکر جهان اسلام و بزرگ مرد انقلاب شهید سید قطب است.
این کتاب با همه کوچکی حجم، قدمی است بزرگ و مؤثر در راه انجام رسالت تنویر افکار مسلمانان و شناسایی همه جانبه دین اسلام، و افشای توطئه های یهود و نصاری در ناقص جلوه دادن دین اسلام و سطح نگری آن بر زندگی بشریت و طفره رفتن از کنار سیاست دنیا سازی و انسجام و تنظیم مظاهرمادی انسان، و روی هم رفته، بی همسان ترین عندلیبی است که همواره در آستانه شنوایی های مسلمانان نشسته با نواهای خود ایشان را بیدار نگه میدارد.
نویسنده کوشیده است در ضمن فصول مختلف این کتاب ابتدا ماهیت دین را آن چنانکه هست معرفی کند و پس از بیان اینکه دین برنامه کامل زندگی است، برداشت های ناقص از دین را به تیغ رد می کشد و پس منظر نکوهیده و زشت جدایی دین از سیاست را به تصویر کشی می گیرد. و همچنان پس از بررسی اجمالی، مبانی کمونیزم را با دقتی درخور تحسین و با سنجشی عمیق و محققانه ثابت نموده است که برنامه هایش همه ناقص اند و برای اداره دنیای آینده ناتوان اند و تنها مکتبی که می تواند قافله گمراه بشریت را بر سرمنزل نجات و کمال برساند و بابرنامه کامل و وسیع خود زندگی انسانها را با حفظ مزایای انسانیت اداره کند، اسلام است.
این اثر درباره تمدن غرب و این که تمدن غرب در حال انزوا شکست است و در آینده اسلام و حکومت خواهد کرد، سخن می گوید: این کتاب با عنوان «آینده در قلمرو اسلام» توسط آیت الله سید علی خامنه ای ترجمه شده و توسط دفتر نشر فرهنگ اسلامی به چاپ رسیده است. آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب در مقدمه کتاب می نویسد: مولف عالیقدر و بزرگوار کوشیده است در ضمن فصول این کتاب که به وضعی ابتکاری منظم شده اند، ابتدا ماهیت دین را آن چنان که هست، معرفی کند و پس از بیان اینکه دین برنامه زندگی است و شعائر و مظاهر دینی آنگاه ضروری و سودبخش است که نماینده واقعیات و نشان دهنده حقایق باشد، با زبانی شیوا و جهان در اختیار مکتب ما و «آینده در قلمرو اسلام» خواهد بود. کتاب های دیگر این نویسنده متفکر و مجاهد نیز هر کدام قدمی است در راه تدوین مکتب و حربه ای است در برابر آن هایی که اسلام را غیر منطقی و غیر اصولی و بی خاصیت و بی تأثیر می پسندند.

طرح کلی اندیشه ی اسلامی در قرآن

  • ۱۱

معرفی کتاب

همانطور که از نام کتاب پیداست “طرح کلی اندیشه اسلامی” سعی دارد اصول مبنایی مطرح در اندیشه اسلامی را با رویکردی اجتماعی، منسجم و با محور قرآن بررسی نماید. سخنران محترم طی بیست و هشت جلسه سخنرانی منظم در ایام ماه مبارک رمضان، در محفل گرم و پرشور مسجد کوچک امام حسن مجتبی مشهد، هر بار تعدادی از آیات قرآن را دسته کرده، و بر مبنای دسته‌های تعیین شده اصولی همچون توحید، نبوت و معاد را شرح می‌نماید.

کتاب اثری متفاوت از همه آثار اعتقادی است چرا که ابتدای امر با طرح موضوع ایمان، مخاطب را از بحث بر مفاهیم انتزاعی دور کرده و او را با آثار عملیِ پذیرش این اصول در زندگی فردی و اجتماعی آشنا می‌کند. برای مثال در مبحث توحید تاکید بر آثار پذیرش توحید و اعتقاد به جهان‌بینی توحیدی در قواره نظام اجتماعی است. در مبحث نبوت سخن از مفهوم برانگیختگی نبی و اقدامات او برای برانگیختن جامعه، شکل‌گیری و تعارض گروه‌هایی با پیامبر، شرح اهداف پیامبر و فرجام کار انبیاست. و در مبحث ولایت، ابتدا مفهوم ولایت، و سپس پیوندهای درونی جامعه اسلامی بین مؤمنین و بین ولیّ جامعه و مؤمنین و نوع رابطه جامعه اسلامی با دوستان و دشمنان خارجی تبیین شده است.

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که کتاب را به اثری ارزشمند و منحصر به فرد تبدیل کرده است، روش طرح و بحث مطالب است که به‌شکلی بدیع و ابتکاری پایه‌ریزی شده بود. به گفته‌ یکی از حاضران در این جلسات، “روش هم این بود که قبلاً خلاصه درس را می‌نوشتند، بعد اینها پلی‌کپی می‌شد، تکثیر می‌شد و قبل از درس در همان‌جا به افراد فروخته می‌شد. افرادی که دوست داشتند می‌خریدند، جلویشان می‌گذاشتند و درس را هم گوش می‌کردند. سخنرانی بیشتر به درس شباهت داشت. در حقیقت درس بود گرچه سخن شکل سخنرانی داشت. برخی از مخاطبان سرپا می‌ایستادند. جمعیت هم بعد از نماز مغرب، عشا و ظهر ماه رمضان می‌نشستند استفاده می‌کردند.”

یکی دیگر از ویژگی‌های این روش تدریس و بحث، شرکت دادن مخاطبان و جوانان از طریق “کنفرانس دادن مطالب جلسه‌ پیشین” بود: “مسجد امام حسن مجتبی علیه‌السلام هم، محل حضور و تجمّع نیروهای انقلابی، بازاری، تحصیل‌کرده‌‌ حوزوی و دانشگاهی بود. آنجا، از جمله‌ موارد که تدریس فرمودند، نهج‌البلاغه و درس و طرح کلّی اندیشه‌های اسلام بود. آنجا خیلی کلاسی‌تر کار می‌شد. به این معنا که بیانات ایشان را، جوان‌های حاضر یادداشت می‌کردند و جلسه‌ بعد، کنفرانس می‌دادند. در واقع، تربیت انسان‌های آگاه به معارف دینی به تمام معنا بود.”

مقام معظم رهبری هدف بلند اثر خویش را اینگونه معرفی می‌کنند که: “بنده یک ماهِ رمضان در مسجد امام حسنِ مشهد سخنرانىِ مستمر سى جلسه‌اى داشتم. آن زمان به ضبط سخنرانی‌ها خیلى اهمیت داده نمى‌شد؛ اما استثنائاً همه‌ این سى سخنرانى ضبط شده است. در آن سخنرانی‌ها راجع به توحید، امامت، ولایت، نبوّت و سایر مباحث اساسى بحث شده است که الان هم آنها را تأیید مى‌کنم. اینها پایه‌هاى فکرى براى ایجاد یک نظام اسلامى بود؛ اگرچه ما آن موقع امیدوار نبودیم که نظام اسلامى شش، هفت سال دیگر محقّق شود. مى‌گفتیم اگر پنجاه سال دیگر هم ایجاد نشود، بالاخره پایه‌هاى فکرى‌اش اینهاست. آن کار، جهت دادن به فکر نسل جوانِ آن روز بود”.

مجموعه مستند بعد از خمینی ره

  • ۱۵

تاریخ همواره پر است از وقایع مبهم و ناگفته هایی که یافتن و رمز گشایی از آنها می تواند چراغ راه آینده باشد.

مستند روایت رهبری

  • ۱۹

این مستند با استفاده از تصاویر آرشیوی دیده نشده‌ای از اجلاسیه فوق‌العاده مجلس خبرگان در ۱۴ خرداد ۶۸ و مباحثات صورت گرفته در این اجلاس، را رونمایی می‌کند و اسناد اجلاسیه فوق‌العاده مجلس خبرگان در ۱۵ مرداد سال ۶۸ در این مستند پخش می‌شود.

مکالمه آیت الله کشمیری و امام خمینی «ره» درباره پیروزی انقلاب اسلامی

  • ۱۸

 

دریافت
حجم: 16.3 مگابایت
 

نظرت مرحوم قاضی پیرامون امام خمینی «ره» و انقلاب اسلامی

  • ۱۴

 

دریافت
حجم: 11.7 مگابایت